středa 22. prosince 2010

Nová místa prodeje našich knih (III.)

Od úterý 21. prosince 2010 máme další možnost, jak čtenářům nabídnout naší knihu k přečtení. Od tohto dne je kniha pana Františka Straky "Útěk před gestapem" v prodeji na Obecním úřadě v Mlečicích. Ano, v Mlečicích, kde se pan Straka narodil a žil. 

Už když jsem projížděl cestou přes Zbiroh, Františkov, Drahoňův Újezd, Terešov do Mlečic, uvědomil jsem si, že vlastně kopíruji část II. cesty pana Straky z jeho prvního úkrytu na statku Richarda Hlavatého v Újezdu u Cerhovic do úkrytu druhého - v rokli mezi obcemi Čilá a Hradiště. Tu cestu podnikl v noci ze 13. na 14. února 1944, sněhové podmínky - alespoň podle jeho zápisků - byly téměř totožné, ten rozdíl byl "jen" ve vytopeném autě, pohodlné silnici... a úplně jiné době. Tím ovšem nemyslím současný den a tehdejší noc, ale dobu obecně. Našli by se ještě dnes lidé ochotni riskovat své životy, životy svých blízkých? Kdo ví...

Před vjezdem do samotné obce po levé straně dnes stojí samostatně budova č.p. 15, v roce 1943 filiálka hospodářského družstva, zkolaudovaná 27. prosince 1939, která rovněž "hrála" svou úlohu v příběhu knihy. A na návsi samotné již nešlo minout budovu Obecního úřadu, kde se rovněž nachází i provozovna s.p. Česká pošta.


Až při přípravě tohoto článku jsem si uvědomil, že je mi ta budova nějak povědomá. To je zřejmě osudový úděl člověka, který přípravě této publikace věnoval více než rok života - ale nelituji. Snad jen občas ten pocit: "Kde jsem tenhle dům (kopec, fotografii, novinový výstřižek...) viděl?" A pak mi to došlo - vždyť je to budova mlečické Kampeličky! A tak jsem se zřejmě při cestě schodištěm do prvního patra - do kanceláře pana starosty - zřejmě dotýkal stejného zábradlí, kterého se dotýkali lidé "vystupující" v příběhu knihy. 

Na důkaz pravdiosti svých slov na závěr přikládám fotografii na mlečickou náves s budovou Kampeličky z roku 1942 z produkce fotoateliéru Resch Praha XII, která je součástí bohatého fotografického doprovodu knihy. 


   

Žádné komentáře:

Okomentovat